בקשר אינטימי טבועה האפשרות לפגוע ולהיפגע. הקשר הקרוב מעורר בנו תשוקות להבנה אמיתית, לקבלה ללא תנאי ולהשתייכות לכל החיים. התשוקה הזאת מביאה בהכרח לחוויות של אכזבה ועצב, כי אי אפשר להגשים את החלום הזה כל הזמן.
מהי הסליחה?
סליחה היא תהליך שבו אדם פחות ופחות רוצה להעניש את מי שפגע בו, פחות ופחות רוצה להישאר מנוכר או מרוחק מהאדם שפגע בו, ויותר ויותר רוצה להתפייס ולהרגיש רצון טוב כלפי הפוגע.
סליחה אינה:
• הצדקת הפגיעה, השלמה עם הפגיעה או "הבנת המניעים" לפגיעה
• התפשרות על הצדק ועל המוסר
• שיכחת הפגיעה בתקווה שהזמן יעשה את שלו
• הימנעות מעימות
• הקטנת חומרת הפגיעה
• הכחשת הכעס והעלבון
• פיוס
מדוע רצוי לסלוח?
הסליחה מועילה לסולח עצמו, לא רק למקבל הסליחה. הסולח מרגיש משוחרר ממטען רגשי של כעס ושל הרגשת קורבן, מטענים היוצרים חיץ וריחוק בין הנפגע לפוגע. הוא יכול להרגיש את החמלה והקבלה כלפי הפוגע ובאמצעותן הוא מסוגל לחדש את הקשר הרגשי אתו.
אלו מצבים או רגשות מקשים עלינו לסלוח?
ראשית, הפחד שאם נסלח ניפגע שוב, כי הפוגע יחשוב שאינו צריך לשנות את התנהגותו, שהסליחה מתירה לו לחזור על הפגיעה, או שפגיעה חוזרת תיסלח גם היא.
שנית, הכעס על הפוגע, במיוחד אם הוא כעס כרוני ומרירות וטינה. כאשר רגשות טינה נמשכים, יש לכועס רווח משני משמירת הטינה - הוא נעשה צודק בעיני עצמו, יש לו כביכול עליונות מוסרית על הפוגע. הוא בונה לעצמו עמדת כוח בתוך הקשר. קשה לוותר על עמדת-כוח.
שלישית, כשהפוגע מסרב להכיר בכך שפגע, ולכן אינו מוכן להתנצל ולבקש סליחה מהנפגע. סירוב כזה מעורר בנפגע כעס כלפי הפוגע, כעס נוסף לזה הנובע מהפגיעה עצמה.
שלשה מרכיבים עיקריים בסליחה:
ראשית, התגברות על רגשות שליליים כלפי הפוגע, כמו כעס, תאוות נקם וטינה.
שנית, התגברות על הפגיעה בעצמי ובדימוי העצמי של הנפגע.
ולבסוף, פיתוח שאיפה ורצון טוב כלפי הפוגע.
שלבים בתהליך הסליחה
סליחה היא בחירה, שניתן לבחור בה מייד או כעבור פרק זמן. אין הכרח שהפוגע יהיה שותף פעיל בסליחה, אם כי השתתפותו נחוצה כדי שיתקיים פיוס.
בתחילת התהליך על הנפגע לקבל את עובדת הפגיעה בו ולהיות מסוגל לחוות את תוצאותיה הרגשיות, למשל את העלבון, את ההשפלה ואת הכעס על הפגיעה.
שנית, על הנפגע לקחת פסק זמן כדי לנסות לבחון את מה שקרה בדרך רציונלית יותר, מעמדה אובייקטיבית יותר, לפחות במעט. רצוי שיעבד את המשמעות של הפגיעה ואת מידת השפעתה על היחסים בינו לפוגע.
לאחר עיבוד הרגשות והמחשבות על הנפגע להחליט מהם הצעדים הבאים שהוא מעוניין לנקוט, מה יכול לעזור לו לסלוח ומה עלול להקשות עליו לעשות זאת. כדאי לו להרהר על משמעות הסליחה ועל התועלת שהוא ובן/בת זוגו יפיקו מתהליך סליחה אמיתי.
צעד מעשי מומלץ לקראת תהליך סליחה - ופיוס אפשרי - הוא להעלות את הרגשות והמחשבות על הכתב, כדי להבהיר לעצמנו ולפוגע את העניינים, וכדי לאפשר העברת מסרים ללא הקושי הכרוך בבירור ועימות פנים אל פנים.
**לקוח מנענע





