שיר ממש יפה שמצאתי ברשת באחד הבלוגים
אני חושבת שכתבה אותו ילדה בת 14...
חייב.
מישהו מכתיב לך את החוקים. אומר לך, מה מותר, מה אסור.
לאן ללכת, ולאן לא.
אתה חייב לאהוב, אתה חייב לשנוא, אתה חייב להרגיש. אחרת אתה חסר רגשות.
אתה חייב להגיב, לדבר, לבקר. אחרת אתה תהיה עוד בנאדם חסר חשיבות.
אתה חייב להתלבש יפה, ולעשן, ולעשות מה שכולם עושים. אחרת לא תהיה מגניב.
אתה חייב להיות עצמך. אחרת אתה רק עוד אחד בתוך הזרם.
אתה חייב להיות נחמד, לכבד. אחרת אף אחד לא יאהב אותך.
אתה חייב לשמור על קשר עם החברים שלך, ולהכיר גם חדשים. אחרת תמיד תהיה לבד.
אתה חייב להוכיח שאתה מסוגל, לקבל ציונים טובים, להצליח בחיים. אחרת לא יכבדו אותך.
אתה חייב לדעת מתי להגיד משהו, ומתי לשתוק. אחרת אתה חסר טאקט.
אתה חייב לדעת קרוא וכתוב, אחרת אתה חסר השכלה.
אתה חייב ללמוד. אחרת יצחקו עליך בעתיד.
אתה חייב ללכת לצבא, ולשרת את המדינה. אחרת אתה לא שווה כלום.
אתה חייב.
כי אם לא היית חייב, אז לא היה עולם. ולא הייתה לך מטרה.
היית נטוש בעולם, שאין לך מושג איך להתמודד איתו.
המון נגודים. המון דברים.
המון החלטות.
טוב. רע.
אתה חייב להחליט בשביל עצמך. אבל גם להאמין.
חייב להתגאות בהיותך יהודי. אחרת יבוזו לך.
אבל חייב גם להסתיר את היותך יהודי. כי אולי מישהו ירק עליך.
כל אחד רוצה לחיות בשביל עצמו. להחליט איך להתלבש, להחליט איך לדבר.
מה להגיד, ומה לא.
אף אחד לא רוצה להיות חייב לעשות דברים.
טבע האדם הוא לרצות את החופש הבלתי מושג הזה.
חופש בחירה. חופש ביטוי.
אתה חייב להתנגד לחוקים. כי זה הטבע שלך.
אתה חייב לרצות שמשהו יהיה שונה. כי אחרת יהיה קל מדי.
אתה חייב שיהיו לך בעיות בחיים. כי אחרת יהיה לך משעמם.
אתה חייב לעשות מה שההורים שלך אומרים לך, עד גיל 18. כי ככה זה. וזה החוק.
אתה חייב לציית לחוקים של המדינה. אחרת תענש.
אתה חייב להיות הורה טוב, בן טוב. כי משפחה יש רק אחת.
חייב כ"כ הרבה דברים. ומכחיש אותם.
רוצה להיות אדם בזכות עצמך, רוצה להיות שונה.
רוצה להיות מיוחד, ומנסה להגשים את המטרה הזו כל חייך.
לא תמיד בהצלחה. אבל מנסה. כי העיקר הכוונה.
אתה חייב להאמין למה שאומרים לך בבי"ס. כי למורים יש סמכות.
אתה חייב להקשיב, אתה חייב לשמוע. אחרת תהיה אטום לסביבה.
אתה חייב לדעת לתת, יותר מאשר לקבל. אחרת אתה אגואיסט.
ולמרות הכל-
אתה חייב,
להיות בנאדם





